موج خبری۱(ما تا آخر ایستاده ایم)

سیاسی/فرهنگی/اجتماعی/مسائل روز

موج خبری۱(ما تا آخر ایستاده ایم)

سیاسی/فرهنگی/اجتماعی/مسائل روز

مناظره صریح و رو در روی دو روزنامه نگار در برنامه

شریعتمداری: آشوب ها مطابق فرمول شناخته شده بیگانگان بود کواکبیان:خاتمی،موسوی وکروبی باید با بیگانگان مرزبندی می‌کردند

برنامه رو به فردا از همان آغاز مورد استقبال اهالی میدان سیاست و رسانه قرار گرفت؛ آنقدر که برخی عنوان 90 سیاسی را برایش برگزیدند. سه شنبه شب نوبت به مصطفی کواکبیان و حسین شریعتمداری رسید تا از انتخابات و مسائل پس از آن بگویند و راهکارهای برون رفت از شرایط کنونی را مورد بررسی قرار دهند.

برنامه رو به فردا از همان آغاز مورد استقبال اهالی میدان سیاست و رسانه قرار گرفت؛ آنقدر که برخی عنوان 90 سیاسی را برایش برگزیدند. سه شنبه شب نوبت به مصطفی کواکبیان و حسین شریعتمداری رسید تا از انتخابات و مسائل پس از آن بگویند و راهکارهای برون رفت از شرایط کنونی را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش رجانیوز در این گفتگوی صریح که کواکبیان از همان آغاز نام مناظره بر آن گذاشت، هر دو طرف بر نقاط مشترکی تاکید کردند. عدم مرزبندی رهبران اصلاحات با خارج از مرزها نقدی بود که هر دو به نوعی آن را وارد می دانستند؛ هر دو معتقد بودند آمریکا و معاندان خارجی برای کشور طرح ریزی داشته اند؛ هر دو اغتشاشات، حمله به اموال عمومی، پاره کردن عکس امام، اهانت به سیدالشهداء و شعارهای ساختارشکنی چون "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران" را محکوم کردند و معتقد بودند باید این جریانات بعد از انتخابات خاتمه پیدا کند.

آسیب هایی که کشور در حوزه مختلف اعم از اقتصادی در شرایط کنونی می بیند، از جمله نگرانی های هر دو طرف بود. البته در این میان بر سر اینکه چه کسانی بانی ماجرا بودند و مجرم اصلی ماجرا کیست، اختلاف نظرهایی وجود داشت. شریعتمداری معتقد بود عده ای در داخل فرمول فتنه ای را دنبال کردند که در خارج تئوریزه شده بود؛ در عین حال کواکبیان بر این باور بود که نباید همه را آمریکایی خطاب کنیم و سایرین نیز اشتباهاتی داشته اند. همین طور بر سر راهکار نهایی برون رفت نیز بحث هایی صورت گرفت.

برنامه رو به فردای سه شنبه آن قدر صریح بود که بتواند یادآور مناظره های زمان انتخابات باشد. و اتفاقا کواکبیان به توصیه رهبری در خصوص تداوم مناظرات آن روزها نیز اشاره کرد و این برنامه را گامی در همان راستا خواند. رهبر انقلاب در نمازجمعه بعد از انتخابات با اشاره به مناظرات فرموده بودند:«اما این رقابتها و مناظرات، که ابتکار مهمى بود؛ ابتکار جالبى بود؛ خیلى صریح بود، خیلى شفاف بود، خیلى جدى بود. این مناظره‏ها تو دهن آن کسانى زد که از بیرون تبلیغ میکردند که این رقابتها نمایشى است، واقعیت ندارد. دیدند نخیر، واقعیت دارد؛ جدى در مقابل هم ایستاده‏اند، با هم بحث میکنند، با هم استدلال میکنند. بنابراین مناظره‏ها و گفتگوها بسیار از این جهت مثبت بود.»

ایشان البته به نقاط ضعف مناظرات هم اشاره کردند و فرمودند که:«این گفتگوها نباید به جائى برسد که تبدیل بشود به کدورت و کینه.» و ادامه دادند:«البته خیلى خوب است که این‏جور مناظره‏هائى در سطوح مدیریتى ادامه پیدا کند - البته با حذف آن عیوبى که بعد به آن اشاره خواهم کرد - و افراد، مسئولین، خودشان را در معرض نقد و انتقاد قرار بدهند و پاسخگو باشند و پاسخ بدهند و تبیین کنند... اگر این جور مناظره‏ها در طول سال و در طول چهار سال ادامه داشته باشد، دیگر وقتى در هنگام انتخابات پیش آمد، حالت انفجارى پیدا نمیکند؛ همه‏ى حرفها در طول زمان گفته خواهد شد، شنیده خواهد شد؛ نقدها، پاسخها، جوابها.»

این بار البته نه دو کاندیدای ریاست جمهوری که دو روزنامه نگار از دو جناح کشور رو در روی هم قرار گرفته بودند تا تندروی ها، افراطی گری ها و ساختارشکنی ها را محکوم کنند و از آینده بگویند.

صحبت ها از حماسه 9 دی ماه و حضور گسترده مردم در اعتراض به اهانت های روز عاشورا آغاز شد. به گزارش ایرنا مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان اینکه مقام معظم رهبری حماسه 9 دی را روز اتمام حجت خواندند، اظهار داشت: همه باید فرمایشات ایشان را فصل الخطاب قرار دهیم و از افراط گری ها پرهیز کنیم.

کواکبیان گفت: مردم ما در طول تاریخ نشان داده اند که هیچ گاه دربرابر ارزش ها کوتاه نمی آیند و تحمل نمی کنند که عده ای روز عاشورا به مقدسات توهین کنند.

وی دلیل ادامه جریانات پس از انتخابات را افراط گری طرف های مختلف دانست و افزود: هم جریانهای افراطی و هم جریان آن طرف مرز نمی خواهند این ماجرا تمام شود و جریانات خودسر کارهایی می کنند که به گفته رهبر معظم انقلاب کمک به دشمن است.

دبیرکل حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: باید به همه بخشهای قانون اساسی از جمله فصل حقوق ملت عمل شود. مثلا می گوییم راهپیمایی مجوز قانونی می خواهد. این باید برای همه باشد. اصل وجود هیات منصفه برای دادگاهها را هم داریم. «حمله به بیوت آیت الله صدوقی در یزد ، آیت الله دستغیب در شیراز و آیت الله زرندی در کرمانشاه و بیت حضرت امام در جماران هم محکوم است اما صدا و سیما هیچ کدام از اینها را نمی گوید.»

شریعتمداری مدیر مسئول کیهان نیز در این مناظره حرکت مردمی را در 9 دی پاسخی به 7 ماه اهانتهای جریان سازمان یافته درونی و بیرونی به مقدسات دانست و گفت: در روز عاشورا ماجرای این اهانتها به حضرت ابا عبدالله و قرآن رسید و طبیعی بود که مردم به خشم آمده دیگر نمی توانستند تحمل کنند و در روز 9 دی به دشمنان بیرونی و دنباله های داخلی شان نشان دادند که پای ارزشهای انقلاب ایستاده اند.

وی با بیان اینکه ماجرای اخیر به هیچ عنوان جناحی نیست افزود: این مساله، تقابل یک جریان و فتنه سازمان یافته با مبانی و اصول انقلاب اسلامی است.

مدیرمسوول روزنامه کیهان مقایسه بین برخی اتفاقات مورد اشاره مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری با فتنه را پس از انتخابات نادرست دانست و گفت: آن اتفاقات هم خطا بوده اما مقایسه این دو هم خطاست زیرا ، کسانی دقیقا با دنباله روی از یک فرمول شناخته شده بیگانه در مملکت آشوب کردند و برای تضعیف نظام اسلامی گام برداشتند که حمله به مردم، آتش زدن مساجد، پاره کردن عکس حضرت امام و توهین به ابا عبدالله الحسین از جمله کارهای آنان بود.

شریعتمداری افزود: اینها به نفع آمریکا و اسرائیل شعار دادند و جرایم بزرگی است که باید طبق قانون به آنها رسیدگی شود.

به گفته وی ، در جبهه حق هم ممکن است کسانی باشند که آدم خوبی نباشند اما این دلیل نمی شود که بگوییم این جبهه ناحق است، اول باید این مرز مشخص شود.

وی افزود: آقای کواکبیان اشاره کردند من سخنگوی کسی نیستم اما شما زیر تابلوی جریان خاصی هستید و چرا در مقابل شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران موضع نگرفتید؟

کواکبیان پاسخ داد: من در جاهای مختلف گفتم که آن شعار و نیز شعار جمهوری ایرانی و امثال اینها شعارهای انحرافی است و بارها در روزنامه مان هم موضع گیری کردیم اما آقایان از روز اول خواستند که جریان معترض در انتخابات را با جریان اغتشاشات یکی کنند.

وی با اشاره به حماسه بی نظیر 22 خرداد اضافه کرد: اگر از اول می آمدند همه آنها را یکی نمی کردند به اینجا نمی رسید.

به گفته وی ، روز 25 خرداد بیش از 2میلیون نفر از میدان انقلاب تا میدان آزادی بدون دادن شعار راهپیمایی کردند اما گفتیم همه وابسته به آمریکا و اسرائیل و فتنه است.

مدیر مسوول روزنامه مردم سالاری گفت: آن کسی هم که می گوید نه غزه نه لبنان، به خاطر لج بازی با فرد است و حساب اینها با مثلا انجمن پادشاهی که می گوید ما ترور کردیم ، جداست. اگر کسانی می روند بی بی سی را می بینند. این زنگ خطر است زیرا ما آنها را به اینجا کشاندیم و اگر صدا و سیما و مطبوعات ما دقیق عمل می کردند به اینجا نمی رسید.

حسین شریعتمداری مدیر مسوول روزنامه کیهان با بیان اینکه مدیریت فتنه فرمول خود را قبل از انتخابات اعلام کرده بود، گفت: عده ای هم در داخل راه افتادند و فرمول این مدیریت را به دقت دنبال کردند.

حسین شریعتمداری اظهار داشت : روزی که آقای خاتمی کاندیداتوری اش را اعلام کرد من در یادداشتی نوشتم که او کاندیدای اصلی نیست و نامزد اصلی، موسوی است زیرا مدیریت فتنه فرمولش را از قبل اعلام کرده بود.

وی با اشاره به ملاقات خاتمی با جرج سوروس صهیونیست افزود: زمانی که اصلاح طلبان آمدند و کمیته صیانت از آرا تشکیل دادند ما اعلام کردیم که اینها از پیروزی در انتخابات نا امیدند و بنا دارند که اعلام نمایند در انتخابات تقلب شده است. همچنین نوشتیم که این جریان نیاز به یک نماد رنگین دارد.

مدیرمسوول کیهان خاطرنشان کرد: وقتی که آقای خاتمی وسط ماجرا اعلام کرد که بهتر است رفراندوم شود، من گفتم این حرف خاتمی، پیشنهادات مایکل لدین نومحافظه کار آمریکایی است.

این کارشناس رسانه یادآور شد: شعار نه غزه نه لبنان دقیقا دو روز قبل از روز قدس توسط سایت وزارت خارجه اسرائیل پیشنهاد شد.

وی افزود:جسارت به منزل آقای صدوقی بد است که باید با آن هم طبق قانون برخورد شود اما باید دو کفه را دید. هر کس باید زیر تابلوی خودش باشد. نمی شود که از یک طرف برای فلسطین دل بسوزانیم و از طرفی علیه آن شعار دهیم.

شریعتمداری تصریح کرد: شعار روز 16 آذر پیشنهاد سایت گویا بود که رسما برای سازمان سیا آگهی استخدام چاپ می کند. اگر کسی جرمی مرتکب شده، باید مجازاتش را ببیند. وی افزود: عده ای می گویند ما با وحدت مخالفیم. وحدت اصلی بین مردم است. کسانی که شعارهای ساختارشکنانه دادند، افراد درون نظام نیستند.

شریعتمداری با اشاره به سخنان کواکبیان مبنی بر مسالمت آمیز بودن راهپیمایی 25 خرداد گفت: آیا حمله برای خلع سلاح کردن مرکز بسیج مسالمت آمیز است؟ آیا شعار توپ ، تانک، بسیجی دیگر اثر ندارد، آتش زدن مسجد، مغازه ها، موتور سیکلت نیروی انتظامی و کشتن مادر و فرزندش در خیابان در همان روز مسالمت آمیز بود؟

وی خطاب به مدیر مسوول روزنامه مردم سالاری تصریح کرد: شما می گویید توده های مردم، چه کسی آنها را به خیابان آورد؟ مگر صبح روز انتخابات آقایان رسما نگفتند که ما پیروزیم؟ مگر آن خانم نگفت اگر غیر از این شد، مردم به خیابان بریزند؟ پس از قبل تدارک دیده بودند.

کواکبیان در این مناظره با اشاره به اینکه من دولت دهم را قانونی می دانم در پاسخ به تاکیدات شریعتمداری مبنی بر ضرورت مرزبندی افراد با دشمنان نظام گفت: من منکر جریان سازمان یافته ضدانقلاب نیستم. عملکرد اینها با ذات انقلاب اسلامی مخالف است. اینها فرصت گیر آوردند که عقده های خود را خالی کنند اما معتقدم که می شد تدبیر کرد و نباید جو را امنیتی می کردیم و اینها را نباید با مردم عادی یکی بدانیم .

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "همه ما مقصریم" افزود: شاید من هم دقیقا مرزبندی را انجام نداده باشم اما ما به جای رفتن به گذشته، مانند این برنامه تلویزیونی، باید رو به فردا برویم. من الان این دولت را قانونی می دانم و همه جا هم گفته ام. باید به فرمایشات رهبری عمل کنیم و معنی ندارد که بگوییم باید به انتخابات برگردیم.

وی افزود: مردم باور نمی کنند کسی را که شورای نگهبان تاییدش کرده، یک هفته بعد بگوییم که این عامل آمریکا است. مگر آقای احمدی نژاد هم که جشن پیروزی گرفت، مجوز از جایی گرفته بود؟ هنوز که ایشان از طرف شورای نگهبان تایید نشده بود.

کواکبیان با تاکید بر اینکه در ساختار جمهوری اسلامی ایران تقلب امکان پذیر نیست گفت: با این وجود، معتقدم در انتخابات آینده وزارت کشور باید لایحه ای بیاورد تا جلوی وقوع برخی مسایل که پیش از برگزاری انتخابات انجام شد، گرفته شود.

وی با بیان اینکه کسانی که در انتخابات وارد شدند باید تا آخر با پذیرش سازو کار موجود ادامه می دادند، افزود: البته نباید یک طرف را معصوم بدانیم و طرف دیگر را وابسته به آمریکا. چرا باید حرف سوروس که یک صهیونیست است را بپذیریم ولی حرف کسی را که 8 سال رییس جمهور این مملکت بوده نپذیریم.

مدیر مسوول روزنامه مردم سالاری، شریعتمداری را به تخطئه کردن برخی شخصیتها و نخبگان متهم کرد و ادامه داد: نمی شود که همه در یک طرف وابسته به موساد و سیا باشند و به این ترتیب دیگر هیچ کسی باقی نمی ماند و این بزرگترین خطر برای نظام است.

در آخر نیز البته فرصت به ارائه راهکار رسید. پیشنهاد کواکبیان تشکیل لویه جرگه ایرانی بود و نظر شریعتمداری عمل به قانون. کواکبیان در پاسخ به پرسش مجری که "فیصله دادن ماجرا را در کجا می بینید؟" گفت: معتقدم در یک طرح جامع، حساب و وظیفه چهار بخش مردم، حاکمیت، نخبگان‌ و آن طرف آبی ها را از هم مجزا کنیم. باید همه کمک کنیم و با "اقناع" و "اعتدال" فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر جذب حداکثری و دفع حداقلی را اجرا نماییم.

وی افزود: من تعبیری داشتم که همه طرفها بیاییم دور هم بنشینیم و یک لویه جرگه ایرانی تشکیل دهیم. بالاخره در این بیانیه هفدهم هم دولت پذیرفته شده است. به وزارت کشور گفتم چرا شما مجوز نمی دهید. باید اجتماعات، دادگاهها،‌ مناظره ها، اعمال ‌دولت و همه چیز بر اساس قانون باشد.

شریعتمداری مدیر مسوول کیهان نیز با بیان این مطلب که ادامه برخی اتفاقات پس از فرمایشات رهبری در نماز جمعه 29 خرداد قابل درک نیست این پرسش را مطرح کرد که چگونه می توان رفتار برخی نخبگان را در این مدت تعبیر کرد و چرا این افراد اغتشاشگران را محکوم نکردند بلکه با بیانیه های خود از آنان دفاع نیز کردند.

وی با اشاره به برخی اقدامات اغتشاشگران و اهانت کنندگان به مقدسات افزود: اصل ماجرا این است که میزان، حال فعلی افراد است. مگر نتانیاهو از شما (سران فتنه)‌ به عنوان بزرگترین سرمایه داخل ایران یاد نکرد؟‌ و مگر اوباما و وزیر خارجه اش از شما حمایت نکرد؟

شریعتمداری خطاب به کواکبیان گفت:‌ شما می فرمایید که بشدت با دخالت بیگانگان مخالفم. آقایانی مانند مهاجرانی و رمضانپور و کدیور را که ما معرفی می کردیم الان پناهنده شده اند. معتقدم جریانی که برخی اعضای اصلی اش هر از چندی به خارج پناهنده می شوند،‌ حداقل باید به فکر باشند.

وی با تاکید بر اینکه همه مردم در یک طرف ماجرا هستند افزود: یک عده قلیلی هستند که تکلیف شان مشخص است و به گفته مقام معظم رهبری مر قانون باید در موردشان اجرا شود و آنان برای اینکه خودشان را نجات بدهند، دیگران را جلو می اندازند.

مدیر مسوول کیهان در واکنش به پیشنهاد کواکبیان مبنی بر تشکیل لویه جرگه گفت: به نظر من، این، بازگشت به قهقرا و شیخوخیت و برای افغانستان است. مگر الان قانون نداریم؟ پیشنهاد من اجرای خود قانون است . در این نظام باید همه به قانون اقتدا و به آن تن دهند.

نظرات 1 + ارسال نظر
دزدگیر88 پنج‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1388 ساعت 12:16 http://agha14.com

عالیه.......موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد