موج خبری۱(ما تا آخر ایستاده ایم)

سیاسی/فرهنگی/اجتماعی/مسائل روز

موج خبری۱(ما تا آخر ایستاده ایم)

سیاسی/فرهنگی/اجتماعی/مسائل روز

حزب اللهی کیست؟

یکی از خصوصیات حزب اللهی نمونه حضور در صحنه است او در هر شرایطی که احساس کند ارزشهای دینی در خطر است، در صحنه حضور مؤثر دارد.

پایگاه «رهوا»،حزب اللهی از دیدگاه قرآن چه کسی است؟و آیا قرآن نسبت به ایشان توجه خاصی دارد؟ حال وظیفه ی حزب اللهی‌ها چیست؟

 

حزب به چه معناست؟

حزب در ادبیات فارسی و عربی از پیشینه زیادی برخوردار است. حزب در لغت به معنای جماعتی از مردم، پیروان و هم مسلکان شخص، بهره و قسمت آمده است. راغب اصفهانی در المفردات در تبیین مفهوم قرآنی آن بر این باور است که حزب به جماعتی اطلاق می‌شود که با شور و حماسه از آرمان‌های مشترک خود دفاع کنند: «الحزب جماعة فیها غِلَظ.» و گفته شده است که با توجه به ادبیات و مفاهیم قرآن کریم «حزب تجمع گروهی است که بر اندیشه و هدف واحدی توافق داشته باشند و از آن با حمیت دفاع کنند.»( حسن مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۱)  ..................

خصوصیات حزب اللهی‌ها از دیدگاه قرآن موارد زیر می‌باشد که نشان از توجه خاص قرآن نسبت به آن می‌باشد:

۱- رها شدن از ولایت طاغوت

در سوره مبارکه مائده آیه ۵۱ داریم که : «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا»؛ اى کسانیکه ایمان آورده‏اید، «لا تَتَّخِذُوا الْیهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِیاءَ»؛ یهود و نصارى را (یهودیان و مسیحیان را) اولیاء خود نگیرید.

۲- «أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ» در مقابل مؤمنان فروتن هستند.

۳- «أَعِزَّهٍ عَلَى الْکافِرینَ»؛ در مقابل کافران و دشمنان دین و مخالفان دین و مخالفان قرآن تأثیرناپذیر و سربلند هستند.

۴- یجاهِدُونَ فى سَبیلِ اللَّهِ»؛ خاصیت دیگرشان این است که بى‏امان و بدون قید و شرط در راه خدا جهاد و مجاهدت مى‏کنند؛ همچنان‏که در آیه هست: «وَ لا یخافُونَ لَوْمَهَ لائِمٍ»


وظایف حزب اللهی‌ها

۱- نقش الگویی: یک حزب اللهی نمونه یعنی یک الگوی اخلاقی و رفتاری، یک انسان ارزشی، یک مسلمان و مؤمن واقعی.

۲- تبعیت و حمایت از حق: حزب اللهی واقعی باید دنباله رو حق باشد وگرایش به افرادی خاص او را از این مهم باز ندارد. مدار باید حق وحقیقت باشد ؛ نه گروه ، جناح وخط .

۳- اندیشه و تعقل : رویه یک حزب اللهی در تمام جریانات و رخدادهای اطرافش باید بر اساس تعقل ، تفکر وتصمیم گیری عاقلانه باشد ؛ نه تقلید کور کورانه.

۴- نرم خویی و سعه صدر: یک حزب اللهی واقعی باید به پیروی از رسول خدا وائمه اطهارعلیهم السلام مظهر نرم خویی وسعه صدر باشد تا بتواند با صرف صبر و تحمل، در جذب هرچه بیشتر دیگران ؛ حتی مخالفان ، موفق عمل کند.همانطور که خداوند تبارک وتعالی به رسولش می‌فرماید: فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ …»

۵- عشق و اطاعت از رهبری: یکی از ویژگی‌های یک حزب اللهی نمونه عشق او نسبت به رهبر و مقتدای برحق است.

۶- روحیه ایثار و فداکاری: حزب اللهی یعنی یک انسان هدفدار. هدفی که فراتر از اهداف مادی و زمین است.

۷- حضور در صحنه: یکی از خصوصیات حزب اللهی نمونه حضور در صحنه است او در هر شرایطی که احساس کند ارزشهای دینی در خطر است، در صحنه حضور مؤثر دارد.

۸- روحیه عدالت خواهی و ستم ستیزی: یکی از ابعاد مهم کارحزب اللهی، عدالت خواهی و ظلم ستیزی در سطح جامعه است.
پرهیز از حزب شیطان‏

خدا نکند انسان جزو حزب و باند شیطان باشد! چون قرآن از دو حزب نام مى‏برد:

۱٫ حزب اللَّه

۲٫ حزب شیطان:

«أَلا إِنَّ حِزْبَ الشَّیطانِ هُمُ الْخاسِرُونَ». « مجادله، ۱۹» ؛ آگاه باشید که حزب شیطان یقیناً همان زیان‏کارانند.

حزب شیطان کسانى هستند که پیوسته نقشه مى‏کشند تا کلاه سر مردم بگذارند و به هر نحو شده آنان را دچار خسارت و گرفتارى کنند. در حالى که کسانى که با فکر کار مى‏کنند داراى حیات الهى‏اند. شکم و شهوت آنان در اختیار خداست و حالت درندگى و خدعه و حیله و مکر ندارند. حال سوال این است:

انسانى که فکر دارد، چرا شیطان‏وار زندگى کند و چرا درندگى پیش گیرد؟

نکته ای که نباید فراموش کرد این است که اینکه کسی بگوید من از حزب خدا هستم کافی نیست قرآن دقیقا مشخص کرده که حزب خدا چه کسانی هستند ،گاه در یک اجتماع بشری ظواهر می‌شود ملاک تشخیص این می‌شود که مثلا فلانی حزب اللهی است و این می‌شود وسیله سوء استفاده جزء حزب خدا بودن ریشه می‌خواهد اعتقاد می‌خواهد ریسک کردن می‌خواهد از جان گذشتگی می‌خواهد نه منفعت طلبی نه دنیا دوستی این چیزها را باید در حزب شیطان جستجو کرد نه حزب خدا .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد