گروه اجتماعی- در حالی که چندی پیش رییس جمهور در مصاحبه با برنامه تلویزیونی تهران 20 از ضرورت راه اندازی منوریل در تهران برای حل بخشی از مشکلات شهر سخن گفته بود، محسن هاشمی هفته گذشته در اظهارنظری جالب، سفر با دوچرخه یا یک الاغ را ارزان تر از منوریل دانست! او همچنین تاکید کرد: «قیمت تمام شده یک منوریل بین 4 تا 8 هزار دلار است و 4 برابر مترو قیمت دارد!»
اظهارات اخیر محسن هاشمی در خصوص منوریل در حالی است که خود او سابقاً یعنی حدود 8 سال پیش، به ارزان تر بودن قیمت تمام شده منوریل نسبت به مترو اعتراف کرده بود. علت این تناقض گویی ها را شاید بتوان با امداد از ریشه یابی های خود او در خصوص مترو دریافت: «بحث مترو به مشکلات سیاسی برمی گردد.» و انگار این سیاست قرار نیست هیچ گاه دست از سر شهروندان تهرانی و ترافیک نابسامان تهران بردارد.
محسن هاشمی مدیرعامل شرکت مترو در مصاحبه ای با روزنامه ایران در سال 82 در خصوص هزینه منوریل می گوید: «احداث خطوط ترن هوایی از تونل زیرزمینی مترو ارزان تر است.» او در عین حال، به برخی مشکلات احتمالی اشاره و با درنظرگرفتن این مشکلات برآورد نهایی خود را اعلام می کند: «بحث تملیک اراضی و املاک سر راه، مشکل ایجاد ایستگاه، مخالفتهای سازمانهای حامی میراث فرهنگی برای گذرخطوط از برخی نقاط مانند اطراف میدان آزادی و... ممکن است هزینه احداث این خطوط را با ساخت متروی زیرزمینی یکسان کند.»
در واقع، مطابق برآورد آن روز محسن هاشمی در صورتی که مشکلاتی نظیر مخالفت های میراث فرهنگی و امثالهم با توجه به روی کار بودن دولت اصلاحات و عدم همراهی آنان با اصولگرایان و شهرداری تهران وجود داشته باشد، با این شرایط نهایتا هزینه منوریل که در حالت عادی پایین تر از هزینه مترو است، با هزینه مترو برابری خواهد کرد. اینکه چگونه این هزینه طی این سال ها به 4 برابر هزینه مترو ارتقا پیدا کرده است، سوالی است که طبعا مدیرعامل باید پاسخگوی آن باشد.
مرور اظهارنظرهای محسن هاشمی طی این سال ها نشان از آن دارد که او نیز هر روز بهانه ای را برای ناکارآمدی منوریل مورد توجه قرار داده است. یک روز از جوابگو نبودن تعداد سفرهای منوریل گفته است، روز دیگر از عدم امکان احداث در برخی مسیرها و امروز هم با وجود آنکه سیستم حمل و نقل ریلی در طرح جامع ترافیک تهران دیده شده است، از به صرفه نبودن اقتصادی!
این دست اظهارنظرها در حالی انجام می شود که رییس جمهور در برنامه تلویزیونی تهران 20 در خصوص هزینه منوریل ضمن تاکید بر اینکه انجام هر کاری یک سری هزینههایی دارد و مدیریت نیز باید ارزیابی اقتصادی داشته باشد و باید بهترین روش را با توجه به ارزیابی خود انتخاب کند، گفته بود: «شما به هر مهندسی بگویید که ساختمانی بر روی زمین ساخته شود ارزانتر تمام میشود یا در زیرزمین، به طور حتم، ساختوساز بر روی زمین را کمهزینهترین ساختوساز میداند.»
او همچنین افزوده بود: «هر مهندس ترافیکی که دنیا و ترافیک را بشناسد و آن را درک کرده باشد، متوجه میشود که کار مترو در زیر زمین بسیار پرهزینه است و کسی که میگوید من این کار را با قیمت پایین انجام میدهم، این ممکن است با جوسازیها و تبلیغات طرف مقابل را به سکوت وادار کند کما اینکه بنده در این خصوص سکوت کردم چرا که دیدم ممکن است دعوا شود و مردم از آن آسیب ببینند وگرنه هرگونه ارزیابی اقتصادی که انجام دهیم، این کار گران تمام میشود و من ممکن است جزو معدود کسانی باشم که تمام مطالعات در خصوص حملونقل تهران را از سال 52 مطالعه کردم و چندین گروه مشاور از خارج از کشور حضور پیدا کردند و جزوات قطوری را ارائه کردند و در حال حاضر با مطالعه این جزوات ارزیابی دقیقی نسبت به مسئله دارم.»
او همچنین در خصوص علت اینکه دولت منوریل را مورد توجه قرار داده است، توضیح داده بود:«هیچ وقت سرعت ساخت مترو نمیتواند از سرعت رشد تقاضا جلو بزند به همین خاطر باید از روشهایی استفاده کرد که سریعتر نتیجه دهد ضمناً با شبکه مترو هم مکمل هم باشند.» او در عین حال با اظهار تعجب از کسانی که می خواهند بین قطار هوایی و متروی زیرزمینی دعوا درست کنند، گفته بود:«قطار هوایی و مترو زیرزمینی دو سیستم جابجایی هستند و میتوانند با هم کار کنند و اتوبوس هم میتواند بین این دو باشد و ارتباط را برقرار کنند و ایستگاههای اینها میتوانند همدیگر را تغذیه و پوشش دهند.»
سلام خوبید مرجان خلانم؟ شرمندمون کردید. من نویسنده وبلاگ پایگاه شمیم ادینه ام. متاسفانه وقت نمیکنم اپدیت کنم.
میتونید شما بیائید تو وبلاگ دیگه همین مطالبو بنویسید؟ وبلاگاحمدی نژاد رو عشقه اسمش هست.
http://www.ahmadinezhad.33ir.com/
فکر کنید مال خودتونه. بازدید کننده داره. فقط اپدیت باید بشه.
شما هم مثل من نویسنده با اسم خودتون بنویسید. خبرشو بهم بدید. ممنونم