عباس پژوهش:
بنا به نص صریح قرآن کریم، نخستین موجودی که مرتکب "منگرایی" و خودپرستی گردید، ابلیس است و به تبع همین گناه او است که فرزندان آدم تا روز قیامت گرفتار کشمکش و جدال با آثار ناشی از منگرایی و خودپرستی شیطان (با نام خاص ابلیس) بوده و خواهند بود.
وجود این صفت رذیله در شخصیت روانی انسان ها نیز به وسیله ی واکاوی سخنان و جملات ایشان به سادگی قابل کشف و اثبات است. به این ترتیب که با انجام پژوهش روشمند در متن سخنان یک گوینده به سادگی می توان به وجود این خصیصه در نهاد وی پی برد. برای انجام چنین تحقیقی هر اندازه که فرد تعداد جملات بیشتری را به کار گیرد، مواد و مصالح تحقیقی بیشتری را در اختیار محقق می گذارد چرا که در متن های طولانی تر، نمونه ها ی آماری برای انجام تحقیق در خصوص منگرا بودن و خودپرستی افراد به تعداد بیشتر در اختیار خواهد بود و لذا بر میزان دقت پژوهنده و صحت بیشتر نتایج تحقیق خواهد افزود.
عباس پژوهش:
بنا به نص صریح قرآن کریم، نخستین موجودی که مرتکب "منگرایی" و خودپرستی گردید، ابلیس است و به تبع همین گناه او است که فرزندان آدم تا روز قیامت گرفتار کشمکش و جدال با آثار ناشی از منگرایی و خودپرستی شیطان (با نام خاص ابلیس) بوده و خواهند بود.
وجود این صفت رذیله در شخصیت روانی انسان ها نیز به وسیله ی واکاوی سخنان و جملات ایشان به سادگی قابل کشف و اثبات است. به این ترتیب که با انجام پژوهش روشمند در متن سخنان یک گوینده به سادگی می توان به وجود این خصیصه در نهاد وی پی برد. برای انجام چنین تحقیقی هر اندازه که فرد تعداد جملات بیشتری را به کار گیرد، مواد و مصالح تحقیقی بیشتری را در اختیار محقق می گذارد چرا که در متن های طولانی تر، نمونه ها ی آماری برای انجام تحقیق در خصوص منگرا بودن و خودپرستی افراد به تعداد بیشتر در اختیار خواهد بود و لذا بر میزان دقت پژوهنده و صحت بیشتر نتایج تحقیق خواهد افزود.
پیش از ورود به مطلب این مقاله لازم است اندکی در خصوص 2 خصیصهی روانی خودبزرگبینی و خود کمبینی مطالبی ارایه گردد:
به طور معمول، این 2 صفت روانی همنشین یکدیگر هستند، یعنی معمولاً فردی که خودکمبینی دارد، در یک واکنش روانی انفعالی و با توجه به آگاهی از ضعف ها و کمبودهای موجود در شخصیت خود، نوعی بزرگی و برتری برای خود قایل می شود و بنابراین در عمل افرادی که دچار عقده های روانی خودکمبینی هستند، توأماً دچار خصیصهی خودبزرگبینی نیز می شوند و بدین ترتیب، ذهن چنین افرادی اصطلاحاً بهترین دفاع را حمله دانسته و به جای دفاع، شیوه ی حمله را بر می گزیند.
بر همین اساس و بنا بر یافتههای علم روانشناسی، افرادی که دیگران را تحقیر می کنند، معمولاً خود دچار احساس ضعف و یا کمبودهای خاص شخصیتی هستند.
و اما متدهای روانکاوی جهت شناخت و کشف این خصیصه در افراد چه هستند؟
در این باره و برای پی بردن به وجود یا عدم وجود خصیصهی خود بزرگبینی و خود کمبینی در شخصیت روانی افراد، شیوه های مختلفی وجود دارد که شامل نشانه شناسی پدیدارهای رفتاری و همچنین نشانه شناسی پدیدارهای گفتاری فرد می باشد.
نخست به شرح انواع نشانه های گفتاری خصیصهی خود بزرگبینی و خود کمبینی (توأمان) می پردازیم:
1-
2-
چنان چه فرد این واژگان را در آغاز جمله قرار دهد، درجهی احساس خودبزرگبینی در سطح بالاتری خواهد بود. برای مثال حس "منگراییِ" شخصی که جملهی الف را بیان کند، از حس "منگراییِ" شخصی که جملهی ب را بگوید، قویتر است:
الف- من نظرم این است، ب- نظر من این است.
3-
4-
"بنده به عنوان یکی از همکاران سادهی پرفسور انیشتین و بلکه به مثابهی یکی از شاگردان کوچک ایشان عرض می کنم..."
"بنده به عنوان کسی که مدت 38 سال است تحقیقاتی اندک در این زمینه داشته ام..."
5-
6-
7-
8-
اینک با دانستن این قواعد کلی به عنوان یک نمونه بارز از شخصیت های منگرا و خودبزرگبین به واکاوی متنی می پردازیم که اخیراً ایجاد خردک جنجال رسانه ای نموده و مطابق با میل گویندهی آن موجب شد تا برای مدتی هر چند کوتاه، نظرها و خبرها را متوجهی روحیهی منگرا و خود بزرگبین گویندهی آن کند که طبعاً شخص سخنران به فراخور گرایش خودشیفتگی و خودبزرگبینی که دارد، از این توجه رسانه ای چند روزه حظ کافی برده باشد. و اما متن مورد بررسی:
"سخنان آقای یوسف صانعی در گرگان"
در بررسی و متن کاوی جهت کشف خصیصهی خود بزرگبینی نخست باید تعداد جملات 8 گانهی فوق را از کل یک متن جدا کرده و سپس یکایک آن ها را به لحاظ کاربرد معنایی به ترازوی آمار سپرد.
به این منظور، کل متن سخنان آقای صانعی به ترتیب از آغاز تا به پایان پالایش شده و جملات خودگرایانه و "من محور" از متن سخنان جدا شده و به صورت متوالی چیدمان یافته است.
جملات زیر را مطالعه بفرمایید و دقت کنید که نشانه های هشت گانهی خود بزرگبینی (موارد زیر) چند بار و چگونه در سخنان ایشان نمود داشته و به کار رفته است:
1- به کار گیری ضمایر اول شخص 2- بیان خاطرات شخصی مکرر 3- شرح احوالات شخصی
4- بیان تواضع های معکوس 5- تمجید از خویش و یا اشارهی صریح و یا تلویحی به توانمندی های خود
6- توهین به مخاطبان خاص 7- اشارهی تلویحی به سوابق و موفقیت های گذشته 8- ذکر برتری های اقربای خود، خویشان خود، شهرخود و...
(پیش توضیح: با توجه به بررسی هایی که در متن ها، نامه ها و سخنرانی های دیگر آقای صانعی به عمل آمد، وی معمولاً در سخنان خود به تعداد زیاد از واژه های هم خانوادهی من استفاده می کنند که در متن زیر به رنگ قرمز متمایز و با شماره گذاری مشخص گردیده است. طبق آمار، ایشان حتی بدون احتساب شناسه های افعالی که به خود ایشان اشاره داشته است و صرفاً با شمارشِ من و ما و بنده، خودم و... های به کار فته در این گفتگوی یک طرفه آقای صانعی در یک متن حدوداً 200 خطی، دقیقاً تعداد 60 بار از واژهی من و واژگان هم خانوادهی آن استفاده کرده است و بنابراین با تقسیم عدد 200 بر 60 باید گفت که در هر 3.3 خط از گفتار، یک بار صراحتاً به خود اشاره کرده است. این در حالی است که اگر اشارات تلویحی و شناسه های اول شخص مفرد را نیز بیفزاییم، رقم بسیار پر تناوب و پرتکراری به دست خواهد آمد. توصیه می کنیم همگام با مطالعهی تحقیق حاضر، متن اصلی سخنان آقای صانعی را نیز از طریق لینکی که در تیتر مقاله قرار داده شده است بررسی فرمایید.)
متن پالایش شدهی سخنان:
1 بنده از آن دوران کودکی که به نمازمرحوم والد می رفتم، می دیدم که...
2 بنده متولد 1316 هستم و مقید بوده ام به عنوان یک مسلمان که...
3 تنها سالی که من موفق به خواندن نه لااله الا الله و نه "یا من ارجوه" نشدم...
4 من یاد دارم که به اصفهان بودم و...
6 ما هم گاه و بیگاه به آنها تذکر می دادیم و تا حدی هم عمل می شد...
7 این فشاری است که مسائل روز برای بنده آورده است...
به عنوان یکی که از 1334 تقریباً خدمت امام امت بودم...
8 من نمی خواهم یکی یکی اسم ببرم...
9 من 25 سال است او را می شناسم...
10 من به شما عرض کنم...
11 من به شما عرض کنم...
12 نمی خواستم عرض کنم اما چون مرا ...
مجبور شدم این جمله را بگویم...
13 شیخ حسن صانعی اخوی بنده ...
آن صانعی که شما صحیفه نور را بردارید و نگاه کنید و ببینید درباره او چه فرموده امام و چه گفته امام؟...
نگاه نکردید ولی بروید مطالعه کنید...
14 بنده
16 خودم
17 هربار می آمد، درسی به بنده
18 گاهی من
19 بردارید این کتاب ابحدود و تعزیرات فقهی ما
21 ما اصلاً احتیاجی به تبلیغ و هدایت نداریم که...
22 من امروز...
شنیدم در مشهد که بودم...
23 ما اینقدر از این قدرتها دیدیم...
24 قصه ای بود که 9 ربیع ما بازی می کردیم....
گفتم ابطال کنید...
گفتم تقلب نبوده که...
25 من
26 من
27 من
28 ما
در بیرونی خانه امام خوابیده بودیم...
وقتی می خواستند بیایند امام را بگیرند، نگذاریم امام را بگیرند...
29 یک شب امام وقتی آمد دید ما
31گفتیم ما
32 من
35 آقای اخوی نقل می کرد که وقتی امام می خواست سمت دادستانی را به شما
38 این تعبیر من
الحمدالله الذی جعل اعدائنا من الحمقا...
تعبجم وقتی که حرفی می زنم عمل نمی شود...
40 من
41 حالا من
42 بنده
43 عزیزان من ...
44 من
45 آقایان می گویند نه بنده
46 حداقل من
47 من
یادم است از قم سوار شدیم رفتیم تهران...
بچه طلبه بودم...
جمع شده بودیم مسجد شاه سابق...
می خواستیم تظاهرات کنیم...
می گفتیم مشروطه به استبداد برنمی گردد...
4 تا و نصفی آدم بودیم. ولی می گفتیم...
محال عادی می دانم...
49 من
50 اینجور نیست که بنده
هم در آخوندی بودم...
خیلی بلدم...
بعضی وقتها کلاه سرم می رود بحثی نیست مسئولیتم را نمی توانم درست انجام دهم...
52 گاهی شیطان می آید کلاه سرم می گذارد البته اگر من
به قول ما اصفهانیها...
به دانشمندان عرض می کنم اسلام را ریشه یابی کنید...
53 بنده
گفتم بیایید این حرفهای مرا بیایید به نام خودتان بزنید و قانون را بر طبق آن بگذرانید...
55 من یک وقتی عده ای از اهل سنت و مسیحی ها از امریکا آمده بودند 6 سال پیش به وسیله یکی از رفقا آمده بودند منزل ما 56...
(دقت شود که واژه ی من در آغاز جملهی فوق کاملاً زاید است و صرفاَ ناشی از روحیه ی منگرایانهی گوینده ی آن است و حتی در دنبالهی متن سخنرانی نیز کاملا مشهود است که این واژهی من هیچ جایگاهی در جمله ندارد و از نظر بیانی نه تنها زاید بلکه حتی مخل معنای جمله است.)
57 بنده
18 سال تمام بلااستثناء شب جمعه رفتم تهران منبر بروم چهار شاهی بگیرم زیر بار برخی نروم...
دو ماه محرم و صفر می رفتم بلااستثناء می رفتم تهران...
برمی گشتم به مدرسه حقانی سابق درس می دادم...
بعد از ظهر مسجد امام می رفتم که غیر از خدا زیر بار کسی نروم...
59 بعضیهایش را من
60 البته پول و دلارها می رود ترکیه و تکذیب می شود من
از حرامزادگی اش است...
دروغ می گوید...
"پایان متن پالایش شده ی نامه ی آقای صانعی"
چکیده ی بررسی متن نامه:
صانعی در متن حدوداً200 خطیِ سخنان خویش جمعاً مرتکب موارد زیر شده است:
1- 60 بار به طور مستقیم و صریح به خودش اشاره کرده
2- 37 بار از خود تمجید کرده است.
3- 32 جمله را به بیان خاطرات شخصی خود اختصاص داده است.
4- 28 بار به اشاره و یا شرح سوابق وموفقیت های خود پرداخته است.
5- 25 بار جملات را به شرح احوالات شخصی خود اختصاص داده است.
6- 12 بار در راستای تکبیرِ خود به تواضع معکوس پرداخته است.
7- 7 بار در مورد کسانی و یا چیزهایی که با خودش منسوبیتی داشته اند اشارات مثبت و با همراه با تمجید و تکریم داشته است.
9-
10-
بنا به نص صریح قرآن کریم نخستین موجودی که مرتکب "منگرایی" و خودپرستی گردید ابلیس است و به تبع همین گناه او است که فرزندان آدم تا روز قیامت گرفتار کشمکش و جدال با آثار ناشی از منگرایی و خودپرستی شیطان (با نام خاص ابلیس) بوده و خواهند بود.
به لطف و مدد پروردگار صنیع از صنع و صناعت ابلیس به دامان حضرت حق پناه می بریم و این مقاله ی تحقیقی را با همان جمله ای ختم می کنیم که حضرت آقای آیت ا... صانعی با آن جمله سخنان خود را آغاز کرده اند:
پیوست های افزوده:
برای بررسی بیشتر تمایلات منگرایانه و خودشیفتگی های آقای صانعی، بخش هایی از
1-
... بر خود لازم دیدم که به عنوان هدایت ناآگاهان جامعه و ارشاد آنان...
و بیان مسائل و احکام اسلام در رابطه با حکومت و سیاست...
2- نامه یوسف صانعی به سیدحسن خمینی:
به عنوان یک شاگرد از شاگردان جدّ بزرگوارتان...
به نظر این جانب و همه آنان که پیر عارف جماران را شناخته اند...
با شناختی که از ملت بزرگ و انقلابی ایران دارم...
در خاتمه به همه.... متذکر می شوم...
بدخواهان بدانند که سکوت فرزندان امام و انقلاب هم حدی دارد...
3
(در این نامه آقای صانعی اشاره می کند که بزرگان کشور به دادخواهی و تظلم به حضور وی نامه می نویسند):
حضور محترم حجج الاسلام والمسلمین آقایان خاتمی، کروبی و دوست مکرم جناب آقای مهندس میرحسین موسوی و سایر امضا کنندگان محترم نامه مورخ3/5/88 (دلیل ذکر عناوین مخاطبان نامه را در خطوط بعدی نامه خواهید یافت)
بعد التحیة و السلام؛
تظلم های کتبی شما بزرگان... دریافت شد...
اینجانب به حکم... می گویم که...
همان طور که قبلاً گفته ام، بار دیگر به شما...
عرض می کنم که مبادا...
خداوند را شاکرم که... یوسف صانعی
مهندس موسوی:جنبش سبز مردم ایران هیچ ارتباطی با بیگانگان ندارد.شعار ما"جمهوری اسلامی"است نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر
=============
موسوی:دندان شکنجه گران دیگر به استخوان مردم رسیده است.
=============
امام خمینی(ره)خطاب به شورای نگهبان:میترسم از آن روزی که عده ای دور شما را بگیرند و مردم و جوانان برای احقاق حقوق خود علیه شما شعار بدهند.
=============
امام خمینی(ره):آقای موسوی،آنان که در مقابل شما می ایستند حتی توانایی اداره یک نانوایی را هم ندارند.صحیفه ی نور جلد ۲۱ صفحه ۱۹
=============
امام خمینی(ره):اینجانب چون خودم را موظف به اظهارنظر میدانم به آقایانی که نظر خواستهاند از آن جمله جناب حجه الاسلام مهدوی و بعضی آقایان دیگر عرض کردم آقای مهندس موسوی را شخص متدین و متعهد است و در وضع بسیار پیچیده کشور، دولت ایشان را موفق میدانم.
سلام
ممنون ازتبادل لینک شمالینک شدین به امید دیدار
موفق باشید