موج خبری۱(ما تا آخر ایستاده ایم)

سیاسی/فرهنگی/اجتماعی/مسائل روز

موج خبری۱(ما تا آخر ایستاده ایم)

سیاسی/فرهنگی/اجتماعی/مسائل روز

کسانی که دنبال حذف یارانه‌ها بودند حالا آمده اند و مردم را می‌ترسانند

رئیس جمهور کشورمان در خصوص هدفمند کردند یارانه ها با ابراز تاسف از خبرسازی های اشتباه و ترساندن مردم از هدفمند کردن یارانه ها با بیان اینکه قرار نیست یارانه ها حذف شود اظهار داشت: برخی کسانی که دنبال حذف یارانه‌ها بودند حالا آمده اند و مردم را می‌ترسانند.

به گزارش رجانیوز، محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور کشورمان در گفتگوی زنده تلویزیونی شب گذشته از شبکه یک سیما درباره اوضاع منطقه‌ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران، موضوع هسته‌ای، دستاوردهای سفر 5 روزه به سه کشور آمریکای لاتین و دو کشور آفریقایی و نیز برخی مسایل جاری کشور بخصوص بحث هدفمند کردن یارانه‌ها به سوالات مطرح شده، پاسخ داد.

ادامه مصاحبه دکتر احمدی نژاد با شبکه یک سیما به شرح زیر است:

ادامه مصاحبه دکتر احمدی نژاد با شبکه یک سیما به شرح زیر است:

مجری: پیش بینی می‌کنید گام‌های بعدی این سناریوی چه باشد، عده‌ای معتقدند که این قطعنامه مقدمه‌ای و مواد اولیه برای انتشار قطعنامه شدید تری از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه دسامبر و قبل از آغاز سال میلادی جدید است و می‌تواند مستمسک اقدامات جدی علیه ایران باشد و زمینه تحریم‌ها و حتی شاید اقدامات نظامی باشد.

رییس‌جمهور: آنها مگر تاکنون با ما شوخی داشتند که اکنون جدی باشند یعنی اقداماتشان تاکنون شوخی بوده است، مگر تحریم‌های قبلی که انجام دادند شوخی بود آنها هر چه در توانشان بود آوردند و تمام توپ‌های خود را خالی کردند و اکنون چه چیزی را می‌خواهند تحریم کنند.

مجری: از جمله بنزین و تحریم‌های بانکی.

رییس‌جمهور: ما سیستمی را طراحی کردیم که ظرف یک هفته همه بنزین‌های مورد نیاز وارداتی خود را در داخل تولید می‌کنیم و هیچ مشکلی نداریم اکنون یک کالای دیگری را تولید می‌کنیم و در صورت نیاز بلافاصله جایگزین می‌کنیم. مهمترین ان بنزین است، غربی‌ها چه کار می‌خواهند بکنند ما داخل کشورمان غذا و ماشین را تولید و صادر نیز می‌کنیم ما از اقتصادهای بزرگی هستیم که آنها به ما احتیاج دارند نه ما به آنها، غربی‌ها بیش از ما احتیاج دارند.


مجری: یعنی این تحریم‌ها هیچ اثر منفی یا افزایش هزینه‌ای ندارند؟

رییس‌جمهور: نه اینکه هیچ اثری ندارند اما اثری نیست که در زندگی مردم ایران مدام فشار وارد کند، از طرف دیگر راههای جبرانش وجود دارد و ما انجام دادیم. پیش بینی من این نیست که آنها به دنبال تحریم‌های جدید هستند چون اصلاً فایده‌ای ندارد و آنها حرفهای خود را زده اند و اقدامات خود را انجام داده اند به خصوص در بحث نظامی من یک بار گفته ام که همه آنها کوچکتر از این حرفها هستند که بخواهند به این موضوع فکر کنند.


مجری: آیا واقعاً نگران تهدیدهای نظامی علیه مراکز حساس کشور نیستید؟

رییس‌جمهور: من قبلا نیز گفته ام و این حرف جدی است ما شوخی نداریم و من در هیچ کدام از حرفهایم با ملت ایران شوخی نکرده ام، هر دستی بخواهد روی ایران بلند شود قطع می‌شود و آنها با دم شیر بازی می‌کنند، از طرفی ظرفیتی وجود ندارد،کی می‌خواهد بمباران کند و کجا را می‌خواهد بمباران کند. من به یکی از خبرنگارن در نیویورک گفتم آیا شما اصلاً ایران را دیده اید که گفت نه، گفتم ایران با یک میلیون و 700 کیلومتر مسافت و بیش از هفتاد و یک میلیون نفر جمعیت دارد و بهترین دانشمندان و بهترین مردم را دارد شما اصلاً نمی‌فهمید و خیال می‌کنید ایران یک کشور نقطه‌ای در یک قاره محروم است در حالی که این طور نیست و حجم ارتباطات ما بسیار گسترده است. در دوره ارتباطات جهانی و جهانی سازی اصلاً حرف از تحریم، مسخره و مثل این است که رودخانه عظیمی جریان دارد و یک آب باریکه‌ای خلاف جهت برود و بخواهد تاثیر هم بگذارد که مسخره است. ما هم اکنون فرای قانون با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کرده ایم و صادقانه همه گونه اطلاعات در اختیار آنها قرار داده ایم تمایل در ایران آن است که سطح همکاری‌ها را از میزان قانونی پایین تر بیاوریم اما حداقل تصمیم ما این است که همکاری با آژانس را به مُرّ قانونی برسانیم.

دو نوع همکاری یکی براساس با میل و اشتیاق و یکی براساس قانون با آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد، ما با کسی شوخی نداریم که بخواهیم از یک هیاهو بترسیم ما سطح همکاری‌های خود را حداقل به سطح مُرّ قانونی با آژانس می‌رسانیم.

برخی تحلیل‌ها در خصوص تعرض رژیم صهیونیستی به مراکز هسته‌ای ایران، ‌ممکن است یک یا چند صهیونیست حرفی بزنند اما اینها اختیارشان در دست دیگران است و باید آنها را کنترل کنند و ما بارها گفته ایم ما خودمان آنها را کنترل می‌کنیم.

همه می‌دانند در صورت برخی حرکات غیرمنطقی و غیرعقلانی پاسخ ایران چه هست و همه از این پاسخ آگاهی دارند.

برخی بداخلاقی‌ها مانند تحریم و صدور قطعنامه از نظر جمهوری اسلامی ایران بی ارزش است. بالاخره ما از این رفتار آژانس گله داریم و به ویژه از آقای البرادعی گله داریم البته می‌دانیم که او تحت فشار است اما از اول نباید وارد دام آنها می‌شد. شنیده ایم که البرادعی تلاش کرده است به آنها بگوید که اشتباه می‌کنند اما این تلاشش نتیجه نداشته است.

محدود کردن آژانس در برخی دسترسی‌هایش براساس مُرّ قانون، طبیعی است.‌ براساس همین قانون ما می‌توانیم آنجایی که فناوری‌مان بومی است اجازه بازرسی ندهیم و در عین حال آژانس ملزم است تمام گزارش‌های خود را محرمانه نگه دارد اما ما می‌دانیم گزارش‌هایی که از ایران و با همکاری ما تهیه می‌شود و به آژانس می‌دهیم در اختیار دشمنانمان قرار می‌گیرد. خود آقای البرادعی گفت که اطلاعات فوردو را به امریکایی‌ها داده و این خلاف قوانین آژانس است. نظام حاکم بر نهادهای بین المللی همچون آژانس پوسیده است. ملت‌ها این مقطع را پشت سر گذاشته اند و این رفتارها پایان دوران خود را می‌گذراند؛ این مرده با این نفس‌ها زنده نمی‌شود و اگر هم بخواهند به همین روش ادامه دهند حرف ما را به اثبات رسانده اند. در مورد استقلال کم نظیر جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها، ما به هیچ جای دنیا به شکلی نیازمند نیستیم که بخواهند چیزی را به ما تحمیل کنند و با همین شرایط در سه، چهار سال گذشته و به رغم بداخلاقی‌ها و تحریم‌ها صادرات غیر نفتی را از 7 و نیم میلیارد دلار به 23 میلیارد دلار رسانده و با صادرکنندگان عهد بسته‌ایم آن را تا 50 میلیارد دلار هم برسانیم این ظرفیت ایرانی است. اگر بحران جهانی نبود هیچ مشکلی برای ایران به وجود نمی‌آمد.‌ در قضیه تحریم فقط به برخی از بانک‌های ما اندکی فشار آمد و بلافاصله هم جبران شد.

تقابل با کشورها خواست جمهوری اسلامی ایران نیست. همان طور که بارها گفته ایم دوست نداریم چنین فضایی به وجود بیاید ما دوستانه تعامل می‌کنیم و حتی گفتیم دوست داریم دولتی مثل دولت جدید امریکا مانند دولت قبلی بدنام نشود اما اگر آنها چنین راهی را انتخاب کرده اند ما مشکلی نداریم؛ آنها بیش از ما دچار مشکل می‌شوند.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است نظام‌های موجود در جهان نظام‌های ناعادلانه و یکطرفه است. هم اکنون آنها آمده اند روی دنده‌ای که حرف ما را اثبات کنند؛ در شورای حکام ده رای به ما دادند و من واقعا از کشورهایی که ممتنع و مخالف رای دادند مثل مالزی، کوبا، ترکیه، ونزوئلا، مصر و برزیل و دیگران تشکر می‌کنم و اگر یک رای هم به ما می‌دادند اجماعی به دست نمی‌آمد. عده‌ای از کشورها برای ما پیغام فرستادند که به ما فشار آوردند و ما هم گفتیم اشکال ندارد ما مشکلی نداریم و مشخص شد طرف کشور ما عده‌ای هستند که تهدید شده اند. رفتار همین نظام‌های بین المللی با رژیم صهیونیستی که همه را تهدید می‌کند. آنها هر لحظه یک نفر را تهدید می‌کنند خود من و آقای چاوز را تهدید کردند زرادخانه دارند، سلاح‌های کشتار جمعی دارند اما با آنها کاری ندارند.

پاسخ ایران به شش سوال اصلی آژانس، ما همه چیز را پاسخ گفتیم حالا می‌خواهند قطعنامه بدهند آنقدر بدهند که خسته بشوند؛ در واقع از نظر سیاسی آنها دارند حرف ما را اثبات می‌کنند؛ در فضای منطقی حتی اگر امریکا هم بخواهد به ما پاسخ دهد هیچ توجیهی در این زمینه وجود ندارد.

آژانس هم اکنون در اختیار کیست؟ ما همه تعهدات خود را به آژانس انجام دادیم اما آژانس هیچ خدمتی به ما نکرده است الان مطالبات جدی در رابطه ما با آژانس وجود دارد و مجلس هم تصویب کرده است ما تجدید نظر کنیم؛ ما سوخت 20 درصد از آژانس خواستیم به ما ندادند و چندین شرط گذاشتند هیچ جای قانون این طور نیست.

در مورد تحولات و بحران اقتصادی و کاهش نقش دلار در مبادلات بین المللی، این بار اگر غربی‌ها بخواهند در آن فضا قرار گیرند، در موج دوم اقتصادی جهان نابود خواهند شد. ایران در ابتدا شروع به تغییر ارز خود از دلار به دیگر ارزها کرد البته برخی می‌گویند توان مبادلات اقتصادی ایران آنقدر بالا نیست که اثر خودش را در تجارت جهانی بگذارد اما دیدید که گذاشت. ایران رابطه با دلار را کاهش داد و پس از آن بسیاری از کشورها نیز همین کار را انجام دادند که با این کار اقتصاد امریکا زمین می‌خورد. برخی از اقدامات ما مسیر غربی‌ها را برای آسیب زدن به ما کج کرد و اهداف آنها را به هم ریخت. اقتصاد ما به لحاظ ذاتی درونی است و قریب به اتفاق نیازهایمان را در داخل تامین می‌کنیم و دیدیم که با بحران به وجود آمده در جهان، ذخایر ارزی کشورمان افزایش یافت و این در حالی است که در بسیاری از کشورها ذخایر ارزی کاهش یافت و آنها زمین خوردند و آسیب‌های جدی به آنها وارد شد. البته برخی از مشکلات اقتصادی ما به بحران‌های جهانی مربوط نمی‌شود. ما به غربی‌ها توصیه می‌کنیم که این راه را ادامه ندهند، البته اگر خودشان اصرار می‌کنند که به دره سقوط کنند ما جلویشان را نمی‌گیریم. دیپلماسی و مراودات ما با اعضاء شورای حکام که آرای متفاوتی در برابر ملت ایران اتخاذ کردند تغییر خواهد کرد همچنان که پارسال مبادلات اقتصادی ما با اروپا 35 درصد کاهش یافت در حالی که در همین سال مبادلات اقتصادی ما با جهان افزایش چشمگیری داشته است. غربی‌ها فکر می‌کنند در دوره استعماری هستند و فقط بر همین اساس ادبیات خود را بر دیگران تحمیل می‌کنند. در مورد احداث 10 سایت هسته‌ای باید بگویم بلوفی در کار نیست اصلا در این عرصه نمی‌توان بلوف زد. آن موقع که زنجیره اول انرژی هسته‌ای را در کشور راه انداختیم آنها گفتند امکان ندارد و بعد دیدند که واقعیت دارد. هر کاری که در زمینه هسته‌ای انجام می‌دهیم عین واقعیت است. این 10 سایت از قبل طراحی شده است و ما به اژانس تعهد نداده ایم که در طراحی و ساخت آن‌ها را خبر کنیم زیرا یک صنعت بومی است اما 6 ماه قبل از تزریق گاز، طبق قانون خبر خواهیم داد. اما تا الان همکاریهای فراوانی را با اژانس انجام داده ایم و ساخت 10 سایت هسته‌ای در دستور کار دولت قرار گرفته و از چند ماه قبل طراحی سایت‌های هسته‌ای برای 500 هزار سانتریفیوژ انجام شده است. سایت نطنز برای 50 هزار سانتریفیوژ طراحی شده است اما سایت‌های جدید ظرفیتشان بیش از این سایت است. از قبل سازمان انرژی اتمی را برای مکان یابی هم از لحاظ ایمنی و امنیتی کار سختی است مامور کردیم. ‌در گزارشی که سازمان انرژی اتمی آورده است 5 نقطه شناسایی شده و به ما اعلام کرده است.

معلوم شد ما پنهان کاری نکرده ایم و اهل پنهان کاری نیستیم ایران این قدر شجاعت دارد که هر کاری می‌خواهد بکند علنی انجام دهد. ایران در دنیا به شجاعت معروف است ما نگرانی نداریم ما پروتکل الحاقی را لغو کردیم علنی گفتیم لغوش می‌کنیم چون آن پروتکل زوری و غیرقانونی بود؛ گفتیم ترتیبات اجرایی سه ممیز یک را لغوش می‌کنیم الان هم می‌گوییم ما حداکثر روی مرز قانون حرکت می‌کنیم دیگر آن روابط دوستانه تمام شد دلیلی ندارد ما با هم‌ بنشینیم. هر قدر به ما امکانات و امتیازات بدهند طبق اساسنامه آژانس، همان طور هم با آنها همکاری می‌کنیم. یکطرفه نیست اما همکاری مان در مرز قانون را داریم بررسی می‌کنیم.


مجری: برخی از اعضای متنفذی خارج از چارچوب آژانس و شورای امنیت، خیلی هشدارهای شخصی جدی هم دارند می‌دهند از جمله آقای کوشنر که حتما شنیده اید که گفت ایران دارد وارد بازی خطرناکی می‌شود.

رییس‌جمهور: فکر می‌کنم وزیر امور خارجه فرانسه معنای حرفش را متوجه نمی‌شود که چه می‌گوید چون حرف زیاد می‌زند. خود فرانسوی‌ها هم به ما می‌گویند وزیر امور خارجه کشورشان یک ذره تعادل در حرف زدنش ندارد و نمی‌داند چه بگوید؛ منظورش از بازی خطرناک چیست؟ مثلا آقای کوشنر می‌خواهد چه کار کند؟ آنها فعلا خودشان را جمع و جور و پاریس را اداره کنند تا برسند به جاهای دیگر دنیا. به نظرم آقای سارکوزی هم اسیر این وزیر امورخارجه اش است.

پیغام‌هایی که به ما می‌دهند این جوری است که (رییس‌جمهور فرانسه) گرفتار وزیر امور خارجه اش است چون حکومت آنها ائتلافی است و بالاخره این جوری است و او خیلی متوجه ابعاد حرف‌هایی که می‌زند نیست.


مجری: بحث لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها موضوع خیلی مهمی است و همه منتظرند ببینند که سرنوشت آن چه می‌شود و از کی اجرایی خواهد شد؛ آیا در مورد آن سازمان یا شرکت با مجلس به توافق رسیدید و فکر می‌کنید این لایحه کی قانون و به دولت ابلاغ شود؟

رییس‌جمهور: ما که با کل مجلس صحبت نکردیم با کمیسیون جلسه داشتیم کمیسیون سه نفر تعیین کرد و ما هم سه نفر تعیین کردیم که بنشینیم اشکالات آن چیزی را که تا الان مصوب شده است رفع کنیم چون چیزی که تا الان مصوب شده است می‌رود بودجه سالانه و اصلا چیزی که برود به بودجه سالانه معنایش این است که انعطاف ناپذیر است در حالی که هدفمند کردن یارانه‌ها به خصوص در حمایت از تولید و کنترل بازار باید کاملا منعطف باشد. اصلا قالب کار با قالب بودجه سالانه که یک ترتیبات اجرایی بسته غیرمنعطفی دارد نمی‌سازد و ناسازگار است. قرار شد بنشینند و یک متنی هم تهیه کرده بودند و پریشب هم یک جلسه با هم داشتیم و گفتند اصلاح می‌کنیم و فردا قرار است در مجلس مطرح شود. امیدواریم اصلاح شود و جوری باشد که دولت بتواند این کار را عملی کند. برای کارهای معمولی قوانین عادی و ساختارهای معمولی داریم اما برای این کار ساختار اختصاصی با انعطاف لازم مورد نیاز است البته با نظارت لازم.


مجری:‌ درباره نظارت بر نحوه هزینه‌های انجام شده در بین برخی از نمایندگان نگرانی‌هایی وجود دارد؟

رییس‌جمهور: همه ساختارهای کشور به خصوص دولت تحت نظارت است و مجلس تنها نهادی است که هیچ نظارتی بر آن نیست؛ قوه قضاییه یک نظارت درونی دارد، قوه مجریه هم نظارت درونی دارد و هم از قوه قضاییه نظارت می‌شود و هم از قوه مقننه؛ ما تنها قوه‌ای هستیم که از شش جهت ما را می‌پایند و دستگاه‌های متعدد نظارتی بر همه کارهای ما نظارت می‌کنند. ما هیچ بخش خارج از نظارت نداریم اما برای کارهای اجرایی کشور قالب‌های گوناگون در قانون پیش بینی شده است در قوانین ما یک قالب قانون کشوری است یک قالب قانون لشکری، یک قانون، قانون تجارت است. یک قانون، قانون نهادهای عمومی غیردولتی است، یک قانون، قانون شرکت‌های دولتی است؛ ما باید ببینیم کدام یک از این اینها ظرفیت حمل این بار را دارند که بالاخره توافق شد ما یک موسسه‌ای و سازمانی درست کنیم که ماهیت آن شرکت باشد.

مجری: یعنی تابع قانون تجارت باشد؟

رییس‌جمهور: به نوعی تابع قانون تجارت با یک سری محدودیت‌های خاص، ولی شرکت دولتی است. شرکت محدودیت‌های خودش را دارد و نظارت بر آن اعمال و کار هم انجام می‌شود حالا عمده نمایندگان محترم همراهی خوبی کرده اند. ما به نمایندگان گفتیم، ما در این لایحه،‌ مختصر و مفید و با کلمات حقوقی همین‌هایی که شما الان می‌خواهید، نوشته بودیم و شما این را کنار گذاشتید بعد اشکال پیدا شد و با توضیحات یک متن ده خطی الان شده سی خط، لازم نبود، آن لایحه شفاف بود. دولت سه ماده قانونی را در ماده 16 تفسیر کرد نیاز واقعا نبود البته جنس کار مجلس این است که بحث و گفتگو شود و این حسن کار مجلس هم هست؛ امیدواریم این قانون کامل شود و در اختیار دولت قرار گیرد یعنی اگر فردا تصویب شود و شورای نگهبان فردا این را تایید کند مقدمات اجرا از شنبه شروع می‌شود و ما آماده هستیم. من دیدم بعضی‌ها به شدت مردم را می‌ترسانند و این کار خیلی بدی است؛ ترس ندارد؛ برای چه باید بترسیم؟ ما نمی‌خواهیم یارانه را حذف کنیم. من متاسفم بعضی‌ها که دنبال حذف یارانه‌ها بودند حالا آمده اند و مردم را می‌ترسانند؛ بله اگر یارانه‌ها را حذف کنیم زندگی بخش وسیعی از مردم متلاشی می‌شود؛ ما می‌خواهیم یارانه‌ها را درست و عادلانه توزیع کنیم وقتی عادلانه توزیع کنیم وضع همه، هم مردم، هم صنعت، هم تجارت و هم کشاورزی بهتر می‌شود چون الان حداقل 20 درصد ما پرتی داریم؛ در بعضی بخش‌ها 30 درصد هدر می‌رود که دست مردم نمی‌رسد خوب ما هم 20 تا 30 درصد‌ها را جمع کنیم و به خود مردم بدهیم وضع مردم بهتر می‌شود و قدرت خرید مردم حتما افزایش پیدا می‌کند برای اینکه دولت دارد جلو اسراف‌ها را می‌گیرد. ما نمی‌خواهیم یک قران آن (یارانه) را کم کنیم و صددرصد آن به اقتصاد برمی گردد درست بر می‌گردد و وقتی درست برگردد وضع مردم حتما بهتر می‌شود. ما از قبل هر اقدامی را به مردم اطلاع می‌دهیم و مردم را تجهیز می‌کنیم اگر بنا باشد وجوهی را به حساب مردم بریزیم قبلش می‌ریزیم یعنی اگر بنزین باید 100 تومان اضافه شود ما قبلش سهم مردم را به حساب‌هایشان می‌ریزیم؛ هر کسی خواست مصرف کند، بنزین 100 تومان اضافه اش را از این می‌دهد، نخواست می‌ماند برای خودش طور دیگری استفاده می‌کند. یعنی این طور نیست که حمایت ما از مردم عقب بیفتد و این اصل ثابت دولت است؛ از قبل ما حمایت‌ها را می‌گذاریم می‌گوییم این حساب بسته است. روزی که فرض کنید خواستیم قیمت قیر یا گازوئیل یا هر چیز دیگر را 20 تومان بالا ببریم به هر نفر ایرانی یک سهمی از آن می‌رسد و به حسابش می‌رود.

ما در حال حاضر 4600 میلیارد تومان برای نان یارانه می‌دهیم. یعنی به ازای هر ایرانی 67 تا 68 هزار تومان یعنی به یک خانواده چهار نفره در سال تقریبا 270 تا280 هزار تومان داریم یارانه می‌دهیم و خود خانواده هم الان دارد برای نان پول می‌دهد؛ این 270 هزار تومانی که دولت می‌دهد با آن پولی که خودشان می‌گذارند رویش حساب کنند ببینند چقدر می‌شود.

اگر گندم آزاد کیلویی 300 تومان است گندم اگر آزاد باشد یک چیزی توی جیب مردم می‌ماند برای اینکه ما این وسط پرتی داریم و آن پرتی در شکم کسی نمی‌رود؛ آن پرتی احیا می‌شود و در جیب مردم می‌رود. در کود شیمیایی هم همین طور است ما داریم یارانه می‌دهیم دست کشاورز نمی‌رسد؛ در دارو هم همین است یارانه می‌دهیم دست مردم نمی‌رسد همان مقدار پرتی اش در جیب مردم بیاید به قدرت خرید مردم اضافه می‌شود بنابراین واقعا هیچ جای نگرانی نیست ما همراه مردم جلو خواهیم رفت و با مشورت مردم و با اطلاع رسانی دقیق قبلا مردم را تجهیز می‌کنیم که جای هیچ گونه نگرانی نیست.

درباره لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، این لایحه بزرگترین خدمت به اقتصاد کشور و اقتصاد خانوارها به ویژه 7 دهک اول است که آسیب پذیرترند. دهک هفتم لب مرز است و از دهک هفتم به بعد ثروت سه دهک تا دهک دهم اوج می‌گیرد.

علاقه مندیم که همه مردم مانند سه دهک آخر، درآمد بالا داشته باشند که آرزوی ماست. در لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها باید حتماً هفت دهک با درآمد پایین جامعه را بیش از سه دهک با درآمد بالا، تقویت کنیم به گونه‌ای که قدرت خرید آنها افزایش یابد.در این زمینه هیچگونه نگرانی نداریم و هیچ کاری را بدون اطلاع مردم انجام نمی‌دهیم و حتما به همه سئوالات پاسخ می‌دهیم. تلاش می‌کنیم ریشه تورم را در جامعه خشک کنیم و یکی از ریشه‌های تورم، بهره وری پایین و علت اصلی آن نوع یارانه‌ای است که می‌دهیم. وقتی بهره وری بالا رود، ریشه تورم نیز از بین می‌رود و این موضوعی است که همه اقتصاددان‌ها می‌دانند. در 50 ساله اخیر به طور متوسط سالی 15 درصد تورم داشتیم یعنی 15 درصد از ثروت شش یا هفت دهک کم می‌شود و به سمت دهک‌های دیگر می‌رود. وقتی که تورم صفر شود ثروت همه سر جای خودش است و بی جهت اضافه نمی‌شود.

هزینه‌های اضافی علت دیگر ایجاد تورم در جامعه است. دولت نفت را می‌فروشد و به بانک مرکزی می‌دهد و بانک مرکزی نیز ریال به دولت می‌دهد زیرا دلار را نمی‌تواند در بازار بفروشد و تورم ایجاد می‌شود. اگر جلوی هرز روی‌ها را بگیریم، هزینه دولت پایین می‌آید و اصلاح واقعی اقتصادی هم صورت می‌گیرد و دیگر نگران تورم نخواهیم بود. در دوره قبل می‌ترسیدند زیرا اولاً دنبال حذف یارانه بودند و دوم پدیده هدفمند کردن یارانه‌ها مبهم بود. چهار سال در این زمینه کارشناسی شده و حجم کار بسیار گسترده و حساسی برای اجرای آن بر دوش دولت است. می‌گویند با اجرای این طرح بحران اجتماعی درست می‌شود. وقتی فاصله طبقاتی کم شود و فقیر نداشته باشیم آیا این مسئله بحران است یا اینکه بحران را از بین می‌برد. می‌خواهیم فقیر نداشته باشیم و اگر پول به صورت درستی توزیع شود فقری در کشور نمی‌ماند. مردم در پایگاه اطلاعاتی (جمع اوری اطلاعات اقتصادی خانوارها) ثبت نام کردند و همه اطلاعات شناسایی و کنترل شده است . اعلام شده که برخی از اطلاعات ثبت شده نادرست است که نادرستی هم به این علت است که متوجه سوال نشده اند یا اطلاعات کافی نداشته اند. البته ما دهک دهک نمی‌کنیم زیرا آن موقع کار سخت می‌شود، ما کار را به سه خوشه تقسیم کرده ایم، 4 دهک، 3 دهک، 3 دهک. در این تقسیم بندی حداکثر بعضی‌ها که لب مرز این خوشه‌ها هستند ممکن است جابه‌جا شوند و ممکن است کسی در خوشه یک باشد و ما بگوییم خوشه دو است که این قابل اصلاح است، این افراد به سازمان‌های مربوط مراجعه می‌کنند و با ارائه اطلاعات خود خوشه آنها اصلاح می‌شود. ما می‌خواهیم تولیدمان افزایش یابد، هزینه تولید پایین بیاید، تولید قابل رقابت شود، توزیع عادلانه شود و مناطق محروم رشد کند که همه اینها قابل هدف گذاری است. هدفمند کردن یارانه‌ها یعنی همین که ما هدف‌ها را تعیین کنیم و اینها شدنی است. من با اطمینان به مردم می‌گویم که به عنوان کوچک خادمان مردم به موضوع اشراف دارم و می‌دانیم چه کار می‌خواهیم بکنیم و همراه مردم حرکت می‌کنیم و ان شاء الله مردم هم همکاری می‌کنند. هیچ بحران و فشاری بر مردم در راه نیست و فقط می‌خواهیم با هم به جلو برویم. عددها عوض می‌شود اما قدرت خرید مردم نه تنها کم نمی‌شود بلکه حتماً زیاد هم می‌شود. یعنی اگر کسی در سال 10 کیلو مرغ مصرف می‌کرده است، این قدرت را پیدا می‌کند که 15 کیلو مرغ مصرف کند. انرژی در کل سبد ملی ما ذخیره می‌شود و این به نفع کشور است، آلودگی‌ها از بین می‌رود و خود مردم بر منابع خود مدیریت پیدا می‌کنند. ما الآن جای مردم نشسته ایم و تصمیم می‌گیریم و آن کسی که در ماه کل هزینه خرج خانواده اش 100 هزار تومان است چه استفاده‌ای از یارانه می‌کند؟ هیچ، ما جای او تصمیم می‌گیریم. حتی کسی که در ماه 10 میلیون تومان هزینه دارد، برای او هم ما داریم تصمیم می‌گیریم و ما سبد هزینه و مصرفش را شکل می‌دهیم، چرا این کار را می‌کنیم؟ ما باید اجازه دهیم مردم خودشان درباره منابع مالی‌شان تصمیم بگیرند. برخی نگران بودند و می‌گفتند که شما قدرت خرید طبقات پایین را افزایش می‌دهید، اینها ممکن است وارد بازار شوند و تورم درست شود. اولاً از مردم می‌خواهیم که پول اضافه خود را فوری خرج نکنند، سرمایه گذاری، ذخیره و پس انداز کنند. کل تولید ما با 40 درصد ظرفیت کار می‌کند و کارخانه‌های ما یک شیفتی هستند و وقتی در بازار تقاضا باشد، دو شیفتی می‌شوند و این یعنی تزریق خون تازه به پیکر اقتصاد کشور. فرض کنیم پنج دهک تا امروز نمی‌توانستند در خانه خود پلوپز داشته باشند، حالا پول به دستشان آمده است و می‌توانند پلوپز بخرند، ممکن است خواهش کنیم این کار را به تأخیر بیندازند و اجازه دهند کارخانه‌های ما تولید و وارد بازار کنند بعد مردم خرید کنند تا بی جهت بازار سیاه درست نشود و قطعاً مردم ما هم می‌پذیرند و از خدا می‌خواهند که اقتصادشان پیشرفت کند و جلو سوء استفاده‌ها و هرز روی‌های اقتصادی گرفته شود. اگر منابع و اقتصاد را دست مردم بدهیم، مردم بهتر از ما مدیریت می‌کنند. هم اکنون دولت به ازای هر یک نفر ایرانی سالی یک و نیم میلیون تومان به عنوان یارانه پرداخت می‌کند، فرض کنید ما همه این مبلغ را به خود مردم بدهیم، خودشان بهتر خرج می‌کنند و خودشان بهتر می‌دانند چگونه هزینه کنند، چقدر مواد غذایی مصرف کنند، خودرو بخرند یا نخرند، چه یخچالی بخرند، خود مردم بلد هستند، ما نباید برای آنها تصمیم بگیریم؛ ما باید مراقب باشیم که کسی اجحاف نکند یا انحصار درست نکند که به مردم فشار بیاید یا با بعضی بازی‌های روانی به مردم فشار نیاورد، دولت باید مراقبت کند. فرض کنید قیمت علوفه در دنیا افزایش بیابد که طبعاً قیمت مرغ هم بالا می‌رود مگر اینکه دولت جبران کند. دولت باید این انعطاف را داشته باشد که به مرغدار بگوید که شما نگران قیمت علوفه نباش، ما با هم تفاهم می‌کنیم، قیمت مرغ را افزایش ندهید.

30 درصد یارانه برای تولید است، ما خواستیم در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها بتوانیم بازار را کنترل کنیم که کسی بی جهت یا بر اثر تورم جهانی به مردم فشار نیاورد و تولیدمان هم هدفمند شود. نباید بی جهت قیمت مایحتاج مردم افزایش یابد آن هم به دلیل اینکه در جهان این قیمت‌ها افزایش یافته است، ما می‌توانیم آن را کنترل کنیم. لایحه برنامه پنجم و لایحه بودجه سال آینده آماده است و فقط منتظر اعمال تصویب و آثار لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها هستیم.

خودمان اعلام کردیم که باید این کار را بکنیم و در نهایت هم کار خودمان را انجام داده ایم و منتظر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها هستیم که در برنامه پنجم و هم در بودجه تاثیر می‌گذارد.

براساس قانون باید تا یک ماه پس از تحویل لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در صحن علنی مجلس بررسی شود که بررسی آن به طول انجامید و تا امروز رسیده است. پس از تصویب لایحه هدفمند کردن و تایید آن در شورای نگهبان 3 تا 4 روز بیشتر زمان نمی‌خواهیم تا هم لایحه برنامه پنجم و هم بودجه 89 را تقدیم کنیم و ما براساس برنامه پنجم بودجه سال آینده خود را نیز آماده کرده ایم. فقط منتظریم اصلاحات آن را براساس تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها انجام دهیم. البته پیش نویس غیررسمی برنامه پنجم را به مجلس ارائه داده ایم که در حال بررسی در کمیسیون‌هاست. باز هم تاکید می‌کنم واقعاجای نگرانی نیست همه این پول به جیب هر یک از مردم می‌رود و هر کس پول خود را دارد و می‌تواند بر طبق علاقه خود برنامه ریزی کند.

مردم ایران اهل پس انداز هستند. مردم گرچه خوب هم مصرف می‌کنند و ما هم از این مصرف خوشحالیم و فقط از برخی اسراف‌ها ناراحت می‌شویم اما مردم ما اهل پس انداز هستند و به بهترین شکل امور خود را اداره می‌کنند.


مجری: علت غیبت امروز شما در مراسم مجلس و نیز در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟

رییس‌جمهور: ‌رسم این است که رییس‌جمهور را از 10 تا 15 روز قبل دعوت می‌کنند و برنامه می‌دهند و قبلا هم من گفته بودم که برنامه ام فشرده است و بعید می‌دانم که بتوانم بیایم. دیشب یا پریشب به من اعلام شد که بروم و من به خاطر یک برنامه‌ای که از قبل پیش بینی شده بود و قبل از سفر فشرده‌ای هم که داشتم قبلا عذرخواهی کردم. درباره غیبت در جلسات مجمع تشخیص مصحلت نظام هم غیبت من در این جلسات هم دلایل خاص خود را دارد.

نظرات 3 + ارسال نظر
علی چهارشنبه 11 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 22:06 http://narenjesabz.blogfa.com

سلام
مرجان جان
عزیزم لینک منو اصلاح کن وبلاگ قبلی فیلتر شده .
در این وبلاگ ما کاملا علمی اموزشی هستیم
موفق باشید مرجان عزیزم

علی جمعه 13 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 17:57 http://narenjesabz.blogfa.com

سلام
مرجان این لینک ما را هنوز اصلاح نکردی که
اصلاح بفرمائید

پیامک های سیاسی یکشنبه 15 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 09:11 http://sms-siasi.blogfa.com

18 ذی الحجه تا 28 صفر 70 روز

و معرفی رهبری توسط امام در نزد رؤسای 3قوه در

6 فروردین 68 تا رحلت امام 70 روز.

عید ولایت مبارک باد.[گل]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد